Första behandligen.

Ja då var det gjort. Första behandlingen avklarad.
 
Igår morse kl 9:30 åkte vi in till Sahlgrenska hela lilla familjen till hematologi avdelningen.
Först kom vi in till receptionen, där fick 3 stycken sköterskor syn på Hugo, så där stog vi en stund.
Sedan fick jag min säng plats, i ett stort rum som jag delade med två andra damer.
 
När jag gjort mig lite hemmastadd så kom sköterska och satte nålen i armvecket, armbandet runt handleden och tog lite kontroller. Jag frågade även sköterskan om dethär med peruk, eftersom jag inte är folkbokför i västra götaland så skall halland betala detta och det skall ordnas från Varberg. Tydligen så kan jag få peruk, ögonfransar och ögonbryn. 
 
Sedan kom läkaren, vi pratade om behandlingen och hon undersökte mig. När hon undersökte mig så hittade hon ett blåsljud på hjärtat, därför blev det ordinerat ett ultraljud på hjärtat dagen efter. 
 
Efter all information var klar fick jag lite lunch, klockan blir 13. Jonas och Hugo åkte hem. 
 
Behandlingen började och jag fick först förebyggande medicin mot illamående, medicin för att skydda njurarna  och vätske dropp. När detta gått in fick jag börja med cytostatikan, en engångsdos utav högdos cytostatika kallad Cyklofosfamid. När jag fick Cyklofosfamid var jag tvungen att ligga blick stilla med armen annars fanns det risk att plaströret i armen kunde böja sig och jag skulle få det i armen istället. Det tog ungefär en timme för droppet att gå in. Efter det gått in får jag vätske dropp hela tiden.
Tiden går, väldigt långsamt. Jag sitter och kollar film på Ipaden, surfar runt på nätet.
 
Jag kan verkligen rekomendera filmen jag kollade på, 100 metros. Handlar om en kille som är mitt uppe i karriär och familje livet, när han får MS. Det är en sann historia, den är verkligen sevärd och jag hade svårt att hålla tårarna borta.
 
Klockan blir 17, personalen kommer med fika och kvällsmat som jag får tacka nej till. Jag började bli väldigt illamående.
De lovar att spara pannkakor till mig.
Jag får medicin mot illamående, efter två doser och en stund senare så avtar det lite. Jag får ner mina pannkakor.
Sen får jag en stel och konstig känsla i benen, säger till sköterska som kollar på mina ben och ber mig gå och ställa mig på vågen, jag har gått upp 3 kilo på några timmar. Jag har samlat på mig all vätska de gett mig så jag får vätskedrivande. Vilket resulterar i att jag får springa på toa varje halvtimme.
Sedan under kvällen kommer det en sköterska från hematologimottagningen och kollar på mina armveck, hon hittar kärl som duger till stamcellsskörden så jag slipper få en CVK. Hon visar även hur jag ska ta sprutorna och jag får en lapp med information och tider om provtagning osv.
 
Senare på kvällen mår jag mer illa, får huvudvärk
Jag försöker härda ut i hopp om att det ska gå över av sig själv. Men när nattpersonalen går på orkar jag inte mer. Jag vill bara spy så att illamåendet ska gå över, men jag har så svårt för det. Tillslut så larmar jag på personalen.
Naturligtvis så är det skiftbyte när jag ringer på min klocka så det dröjer en stund (känns som en väldigt lång stund).
Jag får mer illamående medicin men det hjälper mig inte ett dugg, vid 24 så larmar jag på de igen de ger mig ännu mer mot illamående, tack och lov så avtar illamåendet lite runt 01. Jag får sova till 03 sedan spenderar jag natten med att springa och kissa varje halvtimme tills klockan blir 6 , jag somnar om.
 Under natten börjar jag på allvar fundera på vad jag har gett mig in på och hur jag ska klara att gå igenom detta igen, fast antagligen mycket värre om några veckor, då det kommer bli 5 gånger så stark dos i 5 dagar av samma medicin.
 
Jag försöker såklart vara postiv eftersom jag vet att jag kan bli frisk och det bästa av allt är att Hugo får en pigg mamma, känslan av att han kanske slipper se mig få skov och eventuella funktionsnedsättningar är underbar.
 
Klockan blir 10 över 8, jag blir väckt eftersom jag skall göra ultraljud på hjärtat halv nio. Först måste jag ta en morgon vikt, all vätska har försvunnit och jag har gått ner mina 3 kilo. Nu på morgonen så mådde jag bättre, inget illamående.
Ner på ultraljud, sedan upp på avdelningen igen.
vid halv tolv får jag lunch och besök av Jonas, Hugo och Marie några timmar. Läkarna kommer, jag får veta att ultraljudet var utan anmärkning och jag får lov att åka hem. Men tydligen hade jag hamnat efter med 3 vätskedropp på något konstigt sätt, jag måste ha en viss mängd vätska in på grund utav cytostatikan.
 
Vi går ner till cafeterian så att de andra får äta lunch med. När jag kommer upp på avdelningen igen har jag "bara" två dropp kvar. Klockan blir 14, Jonas, Marie och Hugo får åka hem.
Jag är kvar tills klockan är ca 17 sedan kommer Therese och hämtar mig och jag får äntligen åka hem.
Jag får med mig sprutorna för stamcellerna och antibiotika eftersom mitt imunförsvar har försvagats.
 
Nu på torsdag skall jag börja ta en spruta i magen varje kväll så att stamcellerna kommer ut i blodet. Detta ska jag göra fram tills måndag kväll. Sen ska jag tillbaka till hematologimottagningen på tisdag och kolla stamcellerna och förhoppningsvis göra en stamcellsskörd. Om det inte blivit tillräckligt med stamceller i blodet får jag åka hem och ta en spruta till på kvällen och återkomma nästa dag.
Insamlingen tar ca 4-5 timmar och jag får sitta vid en maskin som sköter allt jobb.
Jag kommer också få information om när nästa inläggning blir.

Jag vill tacka alla underbar människor jag har runt omkring mig. Tack så mycket för allt stöd ni är helt underbara <3